W nadchodzących postach i towarzyszących im wywiadach wideo zaprezentujemy indywidualne ścieżki tematyczne 35. Konferencji ACM Hypertext i Social Media w Poznaniu, której gospodarzem jest Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Omówimy tu rodzaje zgłoszeń poszukiwanych przez przewodniczących ścieżek, oraz różne formaty zgłoszeń, od poszerzonych abstraktów po pełne artykuły, plakaty, interaktywne dema oraz każdą nietypową propozycję, która w przekonujący sposób odpowiada na zapotrzebowanie konferencji.
Temat tegorocznej konferencji, „Kreatywna Inteligencja" zaprasza naukowców z różnych dziedzin do eksploracji teorii i praktyki hipertekstu, literatury i kultury cyfrowej, podkreślając innowacyjne, a nawet transgresyjne podejście do medium cyfrowego. Hasło „kreatywna inteligencja” odnosi się też jak najbardziej do zakresu zgłoszeń poszukiwanych przez komitet programowy, który dopuszcza różnorodne formaty, aby zachęcić do szerokiego udziału.
W naszym inauguracyjnym wywiadzie, dr Paul Mulholland z Knowledge Media Institute na The Open University oraz dr Andrew Garget z School of Languages and Applied Linguistics na tej samej uczelni omawiają pierwszą ścieżkę konferencji: „Inteligentne metody tworzenia i kuracji treści” (ang. Intelligent Methods for Content Creation and Curation).
Mariusz Pisarski: Czy mógłby Pan przedstawić zakres i kontekst ścieżki „Inteligentne Metody, Tworzenie i Kuracja Treści"?
Andrew Garget: Rosnące zainteresowanie i inwestycje w inteligentne metody generowania treści znacząco wpływają na systemy hipertekstowe. Szczególnie interesują nas prace opisujące algorytmy, procesy i infrastruktury leżące u podstaw tych systemów. Zgłoszenia mogą obejmować te, które badają wpływ tych technologii na archiwa cyfrowe, aplikacje internetowe lub wystawy cyfrowe. Dodatkowo, jesteśmy zainteresowani badaniami dotyczącymi wpływu tych technologii na praktyki kuratorskie, w tym prace wspierające badanie, zarządzanie i analizę systemów hipertekstowych, zwłaszcza te wykorzystujące techniki sztucznej inteligencji, takie jak przetwarzanie języka naturalnego, inżynieria wiedzy i uczenie maszynowe.
Mariusz Pisarski: Jakie rodzaje zgłoszeń powinny być nadsyłane?
Paul Mulholland: Oczekujemy artykułów opisujących narzędzia i metody wspierające systemy hipertekstowe, które mogą obejmować na przykład narzędzia argumentacyjne, hipertekst przestrzenny, pamięć wspólnotową, literaturę interaktywną czy adaptacyjne hiperteksty edukacyjne. Zgłoszenia powinny koncentrować się na analizie lub tworzeniu tych systemów. Analiza może obejmować badanie treści w hipertekście, wykorzystanie ontologii i metadanych oraz dążyć do zrozumienia lub ulepszenia struktury i formy hipertekstu. Narzędzia do tworzenia hipertekstów powinny wspierać jednostki lub grupy w całym procesie i mogą wspierać automatyczne lub wspomagane generowanie treści hipertekstowych, w tym systemy rekomendacji sugerujące spersonalizowane trasy przez hipertekst, wykorzystujące zasoby z różnych archiwów.
Mariusz Pisarski: Jak powinno wyglądać mocne, przekonujące zgłoszenie?
Paul Mulholland: Mocne zgłoszenie powinno być zakotwiczone w praktycznym zastosowaniu, oparte na solidnych podstawach teoretycznych i kompleksowej ewaluacji. Długie artykuły powinny szczegółowo opisywać zakończone projekty, w tym oceny lub walidacje proponowanych podejść. Inne formaty powinny trzymać się konwencji raportu z rozpoczętych bądź skończonych projektów.